Heb je een website? Linkbuilding inzetten zou dan een prioriteit moeten zijn. Of je nu de website beheert voor je buurt tennisclub, online diensten of goederen verkoopt, je website gebruikt om leads te genereren, of een persoonlijke blog hebt. Linkbuilding kan het verschil betekenen tussen succes en mislukking. Linkbuilding kan echter tijdrovend zijn en is niet altijd gemakkelijk.
Wat maakt linkbuilding cruciaal?
Linkbuilding is een cruciaal onderdeel van een SEO-strategie. Het is echter niet alles. We moeten teruggaan in de tijd om het belang van linkbuilding te waarderen. Vóór Google waren er andere zoekmachines die groter waren. De twee grootste bedrijven op de markt waren bijvoorbeeld Yahoo en Alta Vista. Deze zoekmachines sorteerden de zoekresultaten heel anders dan het huidige Google doet.
Google bedacht een baanbrekende methode om zoekresultaten te sorteren. Google onderzoekt naast de inhoud van de pagina ook de websites die naar jouw pagina linken. Google is nu de populairste en succesvolste zoekmachine ooit vanwege zijn idee. Soortgelijke methoden worden nog steeds door Google gebruikt om zoekresultaten te rangschikken.
Je publiek vinden: interne links en inhoudsstrategie
Je website is klaar, je bent je bewust van de trefwoorden die belangrijk zijn en langzamerhand ontdekt je doelmarkt je gemakkelijker. Is dit het juiste moment om prioriteit te geven aan linkbuilding? Wacht even! Je vestigt geleidelijk je online aanwezigheid en de relatie met je doelgroep ontwikkelt zich pas als je vaak langskomt, liefst in verschillende stadia van hun aankoopproces.
Een diepe adem is nodig voor SEO en contentplanning. Afhankelijk van hoe verzadigd je (online) markt is, ontwikkelt autoriteit zich niet van de ene op de andere dag; het kost tijd. Heb je meteen internetresultaten nodig? Besteed dan wat van je tijd en geld aan zoekmachinemarketing (SEA). In feite is het aan te raden om sowieso SEO en SEA te combineren voor een allesomvattende aanpak die gericht is op resultaten, zowel nu als in de toekomst. Helaas is er niet slechts één manier om te slagen in online marketing.
Heb je al een aanzienlijk aantal blogs opgezet en ben je goed op weg? Probeer dan eerst SEO te bevorderen door het te versmelten met content marketing. Plaats intern en extern links naar jouw blogs of artikelen en kijk welke soorten content marketing goed samengaan.