Zakelijke telefonie tijdens het thuiswerken met VoIP

Bijna iedereen die thuis kan werken werkt tegenwoordig al dan niet part time vanaf huis. Thuiswerken wordt door de meeste mensen gezien als positief, omdat het een stuk meer flexibiliteit brengt, je minder last hebt van reistijd en je je woonplek ook uit kan kiezen los van de locatie van je bedrijf. Ook voor de werkgever biedt thuiswerken vele voordelen, zoals bijvoorbeeld kostenbesparing op kantoorkosten en werknemers die vaak productiever zijn en ook welwillender zijn om afwijkende uren te werken.

Naast alle voordelen zijn er een aantal aanpassingen die gemaakt moeten worden door het bedrijf om het thuiswerken te faciliteren. Een van deze onderdelen is het opzetten van zakelijke telefonie die ook vanuit huis te gebruiken is voor de werknemers. De beste manier om dit op te zetten is via een Voice over IP oplossing.

De telefooncentrale is voor alle medewerkers via een internetverbinding toegankelijk

Voice over IP was al in opkomst en is de moderne vervanger van ADSL. Met de toename in het thuiswerken gaat de ontwikkeling van VoIP nog harder dan voorheen. Er is bij VoIP geen vaste telefooncentrale nodig en alles wordt beheerd vanuit een cloud die online toegankelijk is.

Leestip: VoIP Telefoon Doorschakelen naar Mobiel | Eenvoudiger Thuiswerken

De geluidskwaliteit is in veel gevallen nog beter dan bij ADSL en de mogelijkheden met VoIP zijn oneindig. Alle werknemers kunnen met een laptop en een headset de bedrijfstelefoon opnemen en bedienen. Er zijn diverse interfaces beschikbaar die op een internetpagina het aantal wachtenden, de wachttijd en de gemiddelde gespreksduur aangeven, zodat alles voor alle medewerkers inzichtelijk is.

Snellere en betere telefoonervaring voor de klant

De werkgever bespaart vaak sowieso al in de kosten door mensen thuis te laten werken, maar met een VoIP oplossing komt hier nog een schepje bovenop. VoIP werkt met vaste maandelijkse kosten die aanzienlijk lager liggen dan bij ADSL en ook niet veranderen naar mate de telefoon meer wordt gebruikt.

Uitgelicht: Hoe werkt een cloud telefooncentrale? Uitleg online VOIP cloudcentrale

Vanaf overal ter wereld waar een internetverbinding is kunnen de KPI’s bekeken worden en de mogelijkheden voor het verbeteren van de dienstverlening via de telefoon zijn baanbrekend. Zo kun je je eigen wachttonen kiezen, maar vooral ook je eigen keuzemenu’s instellen die ervoor zorgen dat makkelijke vragen vaak zonder tussenkomst van een medewerker beantwoord kunnen worden en de klant nog sneller en beter geholpen kan worden via de telefoon.