Mijn factuur wordt niet betaald, wat nu?

Iedereen maakt het wel eens mee: een klant of opdrachtgever die maar niet wil betalen. Hoeveel mailtjes en belletjes u ook doet, de factuur blijft maar onbetaald. Hoe kunt u in zo’n situatie alsnog uw geld krijgen?

Checken op BKR-registratie

Eigenlijk begint het allemaal al bij het wel of niet in zee gaan met een zakelijke partij. Check altijd even of het wel verstandig is om een opdracht van een nieuwe klant of opdrachtgever aan te nemen. Dit kunt u eenvoudig doen door u aan te melden bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Het BKR kijkt naar betalingsachterstanden bij leningen, abonnementen en andere langlopende betalingen. Via de gegevens van het BKR kunt u gemakkelijk en snel een algemene indruk krijgen van de betrouwbaarheid van een bepaald bedrijf.

Voorwaarden factuur

Wanneer u in zee gaat met een klant of opdrachtgever is het belangrijk dat de factuur zelf aan een aantal voorwaarden voldoet. Het toevoegen van een factuurdatum en de betalingstermijn zijn natuurlijk heel belangrijk. Vermeld duidelijk wanneer de factuur is opgesteld en wat de betalingstermijn is, zodat er voor beide partijen hierover geen misverstanden kunnen ontstaan.

Wanneer de klant niet betaald is het een kwestie van blijven herinneren. Als de klant niet voor het einde van de betalingstermijn heeft betaald, stuurt u een e-mail reminder. Wanneer dit niet werkt is het makkelijker om de klant even te bellen. Dit komt vriendelijker en directer over, en hiermee vergroot u de kans op een snelle betaling.

Factoring oplossing

Werkt dit allemaal niet dan zijn er nog een aantal andere oplossingen. U kunt een incassobureau inschakelen, of in de meer extreme gevallen zelfs naar de rechter stappen. Maar tegenwoordig zijn er meer comfortabele alternatieven. Denk aan factoring! Factoring is een service van een bedrijf die de betalingstermijn van uw factuur verkleint, door het bedrag u eerst voor te schieten en daarna zelf achter de wanbetaler aan te gaan.