De belangrijkste stappen bij het creëren van een nieuwsbrief

Bij iedere verzonden nieuwsbrief is het weer spannend om te zien wat de resultaten zullen zijn. Zullen de ontvangers de inhoud relevant vinden? Is het onderwerp aantrekkelijk genoeg voor lezers om de e-mail daadwerkelijk te openen? Vooral wanneer je duizenden ontvangers tegelijkertijd aanspreekt is het belangrijk om een goede nieuwsbrief te creëren. In dit artikel legt Megan van Newsletter2Go uit hoe je een goede nieuwsbrief maakt.

Het ontwerp

Een van de meest elementaire aspecten van het e-mailcampagne ontwerp is het gebruik van een nieuwsbrief template met responsive design. Deze functie zorgt voor een correcte weergave van de mailing op elk soort apparaat. Ongeacht of de lezer de nieuwsbrief op zijn of haar telefoon, tablet of desktop leest. Met behulp van deze techniek worden bijvoorbeeld multi-kolommen omgezet in één kolom wanneer de e-mail op mobiel wordt bekeken. Alle tekst en afbeeldingen worden automatisch aan de beeldformaten aangepast om een correcte leesbaarheid te kunnen waarborgen. Voor een aantrekkelijke presentatie op alle eindapparaten moet uw nieuwsbrief in een breedte van ongeveer 600 pixels worden aangemaakt. Dit is de breedte die het best aan alle mobiele apparaten kan worden aangepast. Bij het ontwerpen van de nieuwsbrieven kies je bij voorkeur voor een eigen bedrijfsontwerp inclusief logo, kleuren en lettertypes. Dit zorgt voor betere herkenning.

De inhoud

Elke nieuwsbrief heeft als uitgangspunt om relevantie voor de ontvanger bieden. Met zoveel e-mails die dagelijks worden verzonden, is het aan jou de taak om er tussenuit te springen. Om de e-mail te zijn die van alle ongeopende e-mails de attentie van de ontvanger grijpt. Dit doe je door een aantrekkelijk ontwerp te formuleren. Het personaliseren van het ontwerp helpt vaak om de openratio te verhogen.

De inhoud van de e-mail moet zo worden opgebouwd dat de meest belangrijke informatie als eerst wordt vermeld. De lezer moet deze informatie kunnen lezen zonder te hoeven scrollen. Aangeraden wordt om de aanhef te personaliseren. De tijden van “Beste lezer of beste meneer/mevrouw” zijn voorbij. Wanneer je de naam van de ontvanger weet is het een goed idee om deze in de aanhef te gebruiken en zo de e-mail persoonlijker te maken.

Verder moet de inhoud voorzien zijn van een goede balans tussen afbeeldingen en tekst. Spamtermen zoals casino of sex moeten zoveel mogelijk vermeden worden, hierdoor wordt de e-mail namelijk snel door spamfilters opgepikt en wellicht niet afgeleverd.

Selecteer ontvangers

De ontvangerslijst moet altijd up-to-date zijn, om te voorkomen dat er e-mails naar contactpersonen worden verstuurd die zich hebben afgemeld. Dit hoef je niet handmatig te controleren. Nieuwsbrief softwares doen dit automatisch en verplaatsen afgemelde ontvangers naar een inactieve lijst.

Om je e-mails doelgericht te kunnen versturen kun je de ontvangersgroepen segmenteren. Dit gebeurt op basis van kenmerken. Door de kenmerken te gebruiken kun je bijvoorbeeld e-mailcampagnes speciaal voor vrouwelijke ontvangers of mensen gebaseerd in een bepaalde locatie opzetten. Hoe beter een mailing is aangepast op de belangen van specifieke ontvangersgroepen, hoe groter de kans op een succesvolle e-mailmarketing campagne.

De verzending

Het juiste onderwerp is essentieel voor het succes van uw campagne. Dit is de eerste indruk die uw ontvangers zien. Op basis van het onderwerp en het afzenderadres besluit de ontvanger binnen een paar seconden of de nieuwsbrief wel of niet geopend wordt. Zorg daarom voor een betrouwbare afzendernaam. Gebruik bijvoorbeeld een naam van een medewerker om vertrouwen te scheppen.

Bij de verzending is het nuttig om een A/B-test door te voeren. Dit bied je de mogelijkheid om te testen welke presentaties, inhoud, personalisatie sen andere elementen door de ontvangers geprefereerd worden. Je kunt ook de verzendtijd testen om erachter te komen op welk tijdstip je ontvangers het meest online zijn.

De statistieken

Natuurlijk mag je na je nieuwsbrief versturen niet vergeten om de statistieken te bekijken. Controleer de openingen, kliks en bounces. Bekijk de clickmaps om te zien waar ontvangers het meest in de nieuwsbrief hebben geklikt en leer je ontvangers en hun gedrag kennen. Dit zorgt ervoor dat je in de toekomst nog effectievere e-mails kunt verzenden.